Monday 6 June 2011

Dimulakan dengan bismillah

Surah Al-Alaq



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), (1)

Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; (2)

Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah; (3)

Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan; (4)

Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (5)

Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya), (6)
Dengan sebab dia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya. (7)

(Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhanmulah tempat kembali (untuk menerima balasan). (8)

Adakah engkau nampak (baiknya) orang yang melarang (dan menghalang); (9)

Seorang hamba Allah apabila dia mengerjakan sembahyang? (10)

Adakah engkau nampak (buruknya) jika dia berada di atas jalan yang betul? (11)

Atau dia menyuruh orang bertakwa (jangan melakukan syirik)? (12)

Adakah engkau nampak (terlepasnya dari azab) jika dia mendustakan (apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad kepadanya) serta dia berpaling ingkar? (13)

Tidakkah dia mengetahui bahawa sesungguhnya Allah melihat (segala amal perbuatannya dan membalasnya)? (14)

Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi sesungguhnya jika dia tidak berhenti (dari perbuatannya yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke dalam Neraka); (15)

Ubun-ubun (orang) yang berdusta, yang bersalah. (16)

Kemudian biarlah dia memanggil kumpulannya (untuk menyelamatkannya); (17)

Kami pula akan memanggil malaikat Zabaniyah (untuk menyeksanya). (18)

Ingatlah! Janganlah engkau (wahai Muhammad) menurut kehendaknya dan (sebaliknya) sujudlah dan dampingkanlah dirimu kepada Allah (dengan taat dan beramal soleh)! / (19)

***
Surah Al-Alaq adalah surah ke-96 dalam Al-Quran. Surah ini adalah wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Surah ini adalah surah Makkiyah iaitu diwahyukan ketika Nabi Muhammad s.a.w berada di Makkah. Ayat 1 sehingga ayat 5 adalah ayat Al-Qur’an pertama sekali yang di turunkan setelah lebih kurang 6 bulan Nabi Muhammad berulang alik untuk mengasingkan diri beribadat di Gua Hirak. Secara keseluruhannya, surah ini mengandungi 19 ayat seperti yang di tunjukkan di atas. Surah ini dinamakan Surah Al-Alaq iaitu bermaksud segumpal darah. Ia diambil dari perkataan Alaq yang terdapat dalam ayat kedua dalam surah ini. Surah ini juga biasanya di gelar Iqra’ sempena perkataan pertama dalam surah ini.

***

Seperti perkataan pertama dalam surah ini, Allah s.w.t menyuruh manusia untuk membaca. Membaca bukan hanya bermakna memBACA sahaja, tetapi membaca yang dimaksudkan disini ialah membaca untuk belajar. Belajar dari tidak tahu kepada tahu. Belajar dari Allah s.w.t. Bagaimana mahu belajar dari Allah s.w.t? Belajar dari guru, iaitu makhluk Allah s.w.t. Belajar dari buku, iaitu penulisnya adalah dari Allah s.w.t. Belajar dari pemerhatian, iaitu pancaindera yang dikurniakan Allah s.w.t. Guru, penulis, serta pancaindera adalah perantara kita dengan Allah s.w.t. Yang mengajarkan kita itu ialah Allah s.wt. seperti yang termaktub dalah surah ini pada ayat yang kelima, “Dia mengajarkan manusia, apa yang tidak diketahuinya.”

***

Marilah kita membaca dan belajar dari sesuatu yang boleh memanfaatkan hidup kita seluruhnya *nasihat untuk diri saya yang sentiasa lalai*

No comments:

Post a Comment